torsdag, december 20, 2007

Kom ind i kampen – bliv politisk forbruger!

I min tid som politisk aktiv, har jeg aldrig lagt skjul på, at jeg er realist. Om jeg stadigvæk er dét, tror jeg nok – eller måske er jeg i virkeligheden blevet en blanding: En idealistisk realist. Man må aldrig glemme sine drømme og sine mål hvilket jeg synes, at lige lovlig mange har tendens til i dansk politik.

„The future will be whatever we make it!“ er et slogan, som jeg rigtig godt kan li’. Ordene handler i bund og grund om, at man – i et samfund overfyldt med politikere, som ynder at kalde sig realister – ikke skal glemme sine idealer. Ordene betyder handling!

Som borger i et samfund er der rigtig mange måder, man kan påvirke verdens udvikling på, udover at sætte sit aktive kryds i en valgkamp. Det kan f.eks. være igennem frivilligt arbejde og økonomiske donationer. En stor opfordring til mange at gribe samlebøssen næste gang, vi igen skal ud med Dansk Flygtningehjælp.

Holdning med handling

Som politisk forbruger, påvirker du med små skridt verdens udvikling, ved at handle og købe varer, som påvirker eller støtter et bestemt mål. Vi kender det fra den politiske scene, hvor handelspolitikken er et af de store virkemidler, som vores samfund kan bruge, for at påvirke andre landes regeringsførelse, arbejdstagerrettigheder eller lignende. Ikke nok med det, kan du som forbruger og handle ind med holdning.

Navnet er fairtrade! Ude på nærmest samtlige supermarkeders hylder, bugner det med bl.a. Max Havelaar-mærkede produkter, som har nogle fantastiske formål: Max Havelaar er et garantimærke for fair handel, ligesom Ø-mærket er det for økologi. Det betyder at du som forbruger kan være sikker på at Max Havelaar-mærkede varer lever op til nogle minimumskrav for betaling, arbejdsforhold, demokratisk udvikling og miljø. Først og fremmest får småbønder og plantagearbejdere en fair pris for deres varer, og pengene går direkte til dem, uden mellemhandlere. Arbejderne er desuden sikret ordentlige arbejdsforhold, og der bliver taget hensyn til miljøet.

Kom ind i kampen for mere fairtrade. Læs mere på http://www.maxhavelaar.dk/

Som forbruger og politisk aktiv synes jeg det er en fantastisk mulighed, for at kunne bidrage til ordentlige forhold, en fair handel samt arbejdstagernes rettigheder i de tredje verdenslande.

Jeg vil på det varmeste anbefale alle til at tænke sig om og have i mente, hvilken vej du synes verden skal udvikle sig – før du handler.

Ingen kommentarer: